Rabu, 2 Mac 2016

AirTangan: Mee Bandung

Dah lama rasanya nak update pasal menu Mee Bandung, asyik tak sempat jer....meh, saya bagi resepi Mee Bandung….saya merupakan pengemar Mee Bandung, nak cari resepi ni agak susah sbb bila tanya en google  banyak lak resepi mee bandung yang keluar, so saya pilihla resepi yang dekat dihati….thnks pada blog www.azlitamasammanis.com, sebab saya rasa menu yang dikongsi tu dekat dihati saya dan saya cuma ubahsuai sedikit resepi  bagi memenuhi citarasa saya sekeluarga .....Selamat Mencuba!!!!!!
 

MEE BANDUNG

Bahan-Bahan:

5 ~ 6 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
10 tangkai cili kering ~ dipotong, rendam hingga lembut dan dikisar
segenggam kacang tanah ~ digoreng dan dikisar halus
1 paket udang kering (2 sudu besar) ~ dikisar

300 gram daging ~ potong nipis (boleh guna daging ayam bagi yang tidak suka daging)
sedikit udang segar
sedikit sotong segar
4 biji telur

6 sudu sos cili (Life)
Sedikit minyak masak ~ utk menumis

Garam secukup rasa
1 sudu besar gula

2 sudu tepung jagung
air secukupnya 
1 batang lobak merah – dihiris
1 paket bunga jagung – dibelah dan dipotong dua
1 ikat sawi ~ dicelur

2 bungkus mee kuning ~ dicelur
limau kasturi

daun sup

Tambahan:
Tauhu goreng
bawang goreng
Cili jeruk

Cara-cara:
Panaskan sedikit minyak, dan tumiskan kesemua bahan-bahan yg telah dimesin sehingga naik baunya. (bawang merah + bawang putih + cili kering + udang kering)

Masukkan 3 mangkuk air bersama daging (yang telah direbus terlebih dahulu)
Setelah beberapa minit, masukkan sos cili, garam & gula secukup rasa.
Kacau rata semua bahan dan masukkan hirisan lobak merah dan bunga jagung.

Masukkan udang dan sotong ke dalam kuah tersebut. Masukkan bancuhan tepung jagung, kacang tanah yang telah dikisar dan sayur sawi. Pecahkan telur sebiji demi sebiji ke dalam periuk dan perlahan kan api dapur. Biarkan sehingga telur masak
Setelah telur masak, tutup api dapur. Mee kuning tadi celurkan dengan air panas.

 Untuk Hidangan: Ambil mee kuning dan masukkan ke dalam mangkuk, letak kuah dan tambahkan daun sup, bawang goreng dan limau kasturi. Kalo suka boleh tambah tauhu, fish ball atau cili jeruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan